tisdag, augusti 14, 2012

Duktig idiot;)

Känns som allt hårt jobb denna sommar, har lönat sig...
Jag berättade ju att jag tog en chansning 
i början av sommaren och begärde
tjänstledigt ifrån mitt ordinarie arbete 
för att prova på ett sommarjobb på
Neonatalenheten på Sachsska barnsjukhuset.
 Jag visste att detta skulle innebära
hårt jobb och många svettiga timmar- och då menar 
jag inte bara för att det är sommar;)
Att bara byta från att ha jobbat inom omsorgen
 i alla år, mestadels med äldre funktionshindrade
 och personer med förvärvade hjärnskador, 
till sjukhusmiljö var helt klart en utmaning!!!!
Jag hade så mycket att lära mig som undersköterskor
 som jobbar på sjukhus redan kan, 
 sen jobbar men även med en speciell omvårdnadsfilosofi
 inom neo, så jag har fått krypa till korset många gånger
 och bett om hjälp och förklarat att det här
 behöver jag lära mig....
Att vistas bland små -alldeles för tidigt födda 
med sina oftast ledsna föräldrar innebar
ju en hel del påfrestningar för mig vad det gäller 
min mentala hälsa oxå. Jag oroade mig en del innan
för hur jag skulle reagera, skulle jag bryta ihop
 pga vad vi nyligen själva varit med om???
Men vet ni, jag har faktiskt kunnat använda 
mitt eget tragiska livsöde till något fint, jag tror att det
 gör mig/ kommer att göra mig till en mer ödmjuk 
och förstående personal, inför vad dessa föräldrar 
kämpar med, förstår ni vad jag menar? 
Men sen ska jag inte sticka under stolen med
 att det har knutit sig många gånger i magen
 och tårarna har tryckt på....
men nu har jag alltså varit en duktig idiot;) 
för jag har fått flera positiva kommentarer 
av både kollegor och cheferna,men även att jag var omtyckt av föräldrarna 
(detta har jag svårt att ta åt mig, men jag jobbar på detta) 
Min chef sa bland annat att några hade sagt att de är dumma
 om de inte ger mig en tjänst, att det skulle bli en förlust...hihi 
(skäms lite nu när jag berättar detta)
men nu försöker jag sträcka på mig och ta åt mig lite,
för idag tackade jag ja till ett helt års fortsatt vikariat;)
Kram från en glad
Johanna

24 kommentarer:

  1. Hej vännen!!
    Du skall inte skämmas för någonting!!
    Tror att du med din erfarenhet..har passat och passar fantastiskt för det jobbet du gör!!
    Se det såhär..hade du inte varit uppskattad..hade du aldrig fått ett vikariat!!
    Tror att du gjorde helt rätt som tackade ja...!!
    Är ju alltid så..att det man själv varit med om..kan man ju förmedla..samt känna med dom som drabbas!!

    Önskar dej en fortsatt härlig kväll!!
    Kram Annika

    PS...jag tycker att du varit såå Stark..som orkade börja på denna avdelning!!

    SvaraRadera
  2. Du är fantastisk! Så himla duktigt gjort av dig, och starkt! Så klart att de vill ha dig kvar!
    Kram

    SvaraRadera
  3. dU ER SØREN MEG TØFF jOHANNA!!!!!!!Nå ble jeg virkelig imponert,og så fantastisk at du kan bruke din egen sorg til noe godt for andre!!!Jeg er så glad på dine vegne,håper du blir værende på neo!!!!Tiil

    SvaraRadera
  4. Til lykke skulle jeg skrive!!!!
    Toveklem:)

    SvaraRadera
  5. Grattis till dig!!Annars brukar ju inte landstingen vara kända för att ta tillvara på bra personal! Sträck på dig det är du värd!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  6. Å vad roligt för dej, och du gör helt rätt i att sträcka på dej!
    Kraam Johanna

    SvaraRadera
  7. Håller mé föregående kommentatorer...
    Klart du ska sträcka på dig/Kram ♥.........

    SvaraRadera
  8. Grattis Johanna !

    Jag beundrar alla som jobbar inom vården.
    En del är lämpade för det andra inte och
    jag är en inte person till det. Gillar att
    ta hand folk och djur, men bota kan jag inte.
    Lärare hade heller inte passat mig.För ikväll
    var barnen så frågvisa, att de t.o.m.skulle ha reda
    på min ålder.sa den, då kallade den ena 12 åringen
    mig hej då lilla gumman. Men då sa jag mitt smeknamn.
    Vet att barn gör narr åt mig.
    Inte kul.

    Lycka till !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  9. Stort grattis!! Vad roligt! Jag blir så glad för din skull:)).
    Ha det gott och lycka till.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Åh, jag blir bara så glad för din skull! Så härligt att få höra så mycket positivt, allra helst efter allt som varit är du så värd. Så härligt att ha ett helt år till att se fram emot och sug åt dig av allt, det är så de ser på dig!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  11. Grattis! Är så glad för din skull:) Var stolt över allt fint de säger om dig, fast jag vet att det kan vara svårt att ta till sig positiv kritik... Grattis igen!

    Många Kramar Johanna

    SvaraRadera
  12. Stort grattis!! Så kul, speciellt eftersom du verkar trivas bra där och att du känner att det är rätt plats att arbeta på. Kanon ju!!

    SvaraRadera
  13. Så roligt! Grattis!
    Tror att du kan tillföra massor på den platsen.
    Kram Suss

    SvaraRadera
  14. Åhhh, jag blir så glad, så glad, så glad!!!
    Det här var det allra bästa som kunde hända....nu vänder det ska du se.
    Massor med stooora KRAMAR!!!
    // Jennica

    SvaraRadera
  15. Stort grattis fina Johanna! Klart att de vill ha dig kvar, vem skulle inte vilja det?! Så glad för din skull. STOR KRAM

    SvaraRadera
  16. Underbartunderbartunderbart att du fick fortsatt vikariat så du kunde få stanna kvar, du är ju verkligen guld värd! Du är en av dem som hjälpte oss må bättre i all den där oron och det är fantastiskt starkt av dig att ta hjälp av dina egna erfarenheter för att kunna bli ett ännu större stöd för familjerna på neo. Var inte "för" stark bara (ibland ÄR allt bara skit, det går inte att komma ifrån), och tillåt dig själv till att ta emot all fin feedback du får - bästa Johanna! Så glad att vi mött dig, min vän <3 kramar

    SvaraRadera
  17. Ta åt dig. Sträck på dig. Du ÄR bra! Stort grattis! Kram

    SvaraRadera
  18. JAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Vilket bra beslut miss J!!!!! G R A T T I S ! Kram Anneli

    SvaraRadera
  19. Åhhh jag blir så överlycklig när jag läser vad du skriver!!! Men visst har jag väl också sagt det till dig? Du passar som handen i handsken så mjuk go & fin med mycket EMPATI du behöver aldrig känna att dy frågar någon kollega för mycket. Neonatalvård är ju något väldigt speciellt som ibland skiljer sig tvärt emot större sjuka barn, det tar tid att lära sig se deras signaler ( nu menar jag det riktigt små) jag har jobbat med detta i 12 år nu & vi är alltid ett team kring barnet där FÖRÄLDRARNA är den viktigaste länken! man behöver inte kunna allt men att man alltid ger 100% är oftast nödvändigt. Du är verkligen på rätt ställe och med fina utbildningen vi får så kommer du känna dig ännu mer på rätt ställe. Grattis Johanna jag vet att du har rätt att egna erfarenheter spelar in i sammanhanget & är man bara klar med sig själv så vet jag av egen erfarenhet att även detta kan hjälpa föräldrar. Må gott vi ses nu är det neonatalvård vi ska lära oss i skolan & då kommer du känna att du kan massor! Kram Ann

    SvaraRadera
  20. Ååhh vad roligt! GRATTIS! Du är så värd detta!!!! Att kunna använda det mycket svåra som ni varit med om kanske tom känna att det finns fler som har det svårt kan ju vara något som ger både dig och föräldrarna något. Du är otroligt stark! Jag har tänkt på dig i sommar, undrat hur du har det. Jag hoppas ni får lyckas snart igen. Stor KRAM Jenny

    SvaraRadera