fredag, april 20, 2012

Putsad vänskap

Jag har köpt tre stycken extra långa cerisa ljus
och satt i min nyputsade stake, 
den kända "Vänskapsknuten" av Josef Frank.
Så här såg min oputsade stake ut;)
Ljusstaken är en symbol 
för fred och vänskap!!
Finns försilvrad och i mässing, 
min är försilvrad men det syns kanske inte riktigt här:)
Extra kul är det när man hittar historien 
bakom ett förmål. 
Den här skapades i en tid då hat
 och konflikter kokade i Europa.
Josef Frank med sin judiska bakgrund ville
 med kandelabern skapa en symbol för fred och vänskap. 
Året efter att den första skissen var klar 
så bröt andra världskriget ut.
För mig betyder den här kandelaben väldigt mycket, 
för jag har fått den för många år sedan 
av en väldigt kär person.
Den blir som sagt lite ful emellanåt 
om man inte bryr sig om den, 
men med lite kärlek 
blir den som ny:
Önskar er en kärleksfull helg!
Kram
Johanna

14 kommentarer:

  1. Visst är det en fin klassiker med en historia bakom som tillför det lilla extra. En fin helg till dig med!

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker ljusstake! Trevlig helg/ Lisa

    SvaraRadera
  3. Ha en fin helg, fin kandelaber! :-)

    SvaraRadera
  4. DET var vakkert!!!!Flott symbol!
    God Helg til deg også Johanna,og takk for et flott innlegg!
    Toveklem:)

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker ljusstake! Trevlig helg.Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  6. En så fin klassiker. Så roligt att höra om historien bakom. Den har jag missat :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  7. Så fint det blev..:)

    Önskar dig detsamma rara du
    Kraam Susanne

    SvaraRadera
  8. Väldigt fint, trevlig helg kram

    SvaraRadera
  9. Den där kandelabern är så snygg - har ofta stått
    och fingrat på den på Svensk Tenn!

    SvaraRadera
  10. Så fin! Och kul att få läsa om historien bakom!
    Ha en fin helg!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  11. Den är jättevacker och har ett väldigt fint budskap!Ha en go helg!Torprosen

    SvaraRadera
  12. Vänskap är fint i alla former :)

    Hoppas din helg blir fin !!

    Kram
    Anci

    SvaraRadera