onsdag, januari 04, 2012

Fjäril i håret...

Tänkte att jag skulle ge er lite
uppdateringar om att den fina fjärilen lever!!!
Jättekul att få respons av er och även 
av några fjärilsproffs via mail 
och när jag berättade om fjärilen
 på jobbet så blev min ena kollega
 som har stenkoll på insekter och små kryp, 
så nyfiken och hjälpte mig att ta reda på 
vad det var för en sorts fjäril- en Rapsfjäril.
Kul att veta, vi läste även att
den här fjärilen främst förekommer mellan
maj och september men nu är den
 alltså kläckt i januari?!?
Var lite orolig när jag kom hem 
visste ju inte om jag skulle hitta den död
ja dödad av ni vet vem;)
Men den flög omkring vid granen 
och när jag tände spotsen i hallen så flög den dit
och satte sig i taket- där önskar jag att den håller sig...
Rapsfjärilen tillhör tydligen familjen Vitfjärilar!
Och den lever mest på kål och senapsväxter, 
och är väldigt vanlig på blommande fält
 hmm låter ju inte precis som vårt hem;)
Har ju lite huvudbry över hur den kan ha kommit in
kanske med granen för några veckor sedan, 
och sedan har den helt enkelt kläckts i värmen.
Just nu är det tyvärr några minusgrader ute 
så att släppa ut den känns helt fel,
men att ha den instängd här med en 
fyrbent galen jägare känns oxå helt fel!!!
Vilket dilemma va;)
Jag fick även lite mattips till mitt nya
 husdjur, så som florsockervatten eller 
vitvinsvinäger/socker och vin blandning,
så det gav jag mig på, 
hade dock inget vitt vin hemma 
och vitvinsvinägern var det lime smak på så
vi får se om pyret godkänner det- och ingen aning
har jag om doseringarna heller så att
stackarn lever nog inte länge till.
Jag kommer att ha dödat den inom
 en snar framtid indirekt- hur jag än gör.....
Som om det inte vore nog med
vårtecken, så såg jag att
julriset har fått körsbärsblommor...
Rena rama härliga vårskänslan här hemma...
Ser ni hur det knoppar sig?
Ja inte fel att få njuta lite av 
körsbärsblomningen och en fjäril som
sätter sig i håret redan i januari;)
Ute snöar det...
Kram
❤ 
Johanna

18 kommentarer:

  1. Jag såg att mina lärkkvistar har börjat slå ut.

    Vi hade också en fjäril inne hos oss men den överlevde inte. Osäker på om den självdog eller om katten tog slut på den.

    Vackra blommor!!

    SvaraRadera
  2. åhhh vad fin historia med fjärilen. klart den trivs i ert kärleksfulla hem : ) stor kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Otroligt alltså... mitt i vintern.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  4. Härligt för fjärilen med lite vårblommor
    Man får verkligen vårkänslor när man läser ditt inlägg ,fjäril och vårknoppar
    ha en bra dag

    SvaraRadera
  5. Härligt att fjärilen fortfarande lever!

    SvaraRadera
  6. Fjärilen får i alla fall leva gott i sitt liv i en kärleksfull omgivning. Du gör ditt bästa !

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  7. Den kommer säkert att trivas supergott i de fina blommorna!
    Lustigt..

    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej vännen, å så söt den är och tänk att du har hela våren inne , med körsbärsblommor och fjärill.
    Ha en skön dag!!
    Krmakram<3nettan

    SvaraRadera
  9. Trevlig läsning tycker jag =)
    Önskar dig en trevlig dag!
    kramkram

    SvaraRadera
  10. Vilket härligt inlägg;) och så fint med körsbärsblomster! Kram Lisa

    SvaraRadera
  11. Vilken söt fjäril och att den lever! Och det gör riset också, fantastiskt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Vad märkligt med en fjäril nu i början av januari. Även om det är skönt med en mild vinter är det lite underligt. Fjärilen är väldigt fin och den blir naturligtvis ännu mer speciell just för att den är unik. Hoppas att den kan livnära sig på din specialblandning. Körsbärsblommor låter också helt magnifikt.

    SvaraRadera
  13. Helt fantastiskt!
    Jag tycker vi hoppar över vintern i år och går direkt på våren:-)
    Kram Malin

    SvaraRadera
  14. WOW - ren vår alltså hemma hos dig, underbart!

    SvaraRadera
  15. Ooooooo... ~ Underbart ~
    ♥...
    /Kram

    SvaraRadera
  16. Helt otroligt med både fjäril och körsbärsblom, då har ni vår hos er underbart.Då är väl söderman rent fjollig och jagar fjärilen. Annars allt bra med er? Ha dew gött hälsa. Kram svärmor

    SvaraRadera